22 май 2019
Вече десет години помагам на малки и средни предприятия да подобрят маркетинговите и продажбените си процеси. Само за последните 5 години, заедно с колегите ми, сме обучили и консултирали повече от 4 000 човека.
Да не кажа при всички, но определено в огромната част на тези бизнес собственици (80-90 %) има три пропуски, които се повтарят и са сред основните им пречки да се развият.
1: Смесване на фирмени и лични парични потоци.
Сред собствениците на малкия бизнес много често битува мнението „имам пари в касата, значи мога да ги използвам за каквото си поискам“, но не е точно така. Дисциплината за спазване на паричните потоци се оказва доста трудна задача. Към това добавям и липсата на предвиждане на данъци и организиране на бюджети за заплати, обучения, инвестиции и други необходими финанси според вида бизнес.
Препоръка: Разделяйте детайлно всеки вид разход и всеки вид приход. Това ще ви помогне да развиете дисциплина и да имате налични пари за всичко, което ви е необходимо.
2: Смесване на лично, търговско и изпълнителско време.
Обикновено малките бизнеси, както продават, така и изпълняват поръчките за стоките и услугите, които предлагат. Тук много често се сформира един затворен цикъл на постоянна промяна на фокуса. Резултатът от него е така наречената „манджа с грозде“. Липсата на поддържане на фокус върху определени задачи за по дълъг период винаги стига до недовършването на много микро задачи, които поглъщат цялото време. А важните неща за развитието на бизнеса, времето за почивка и грижа за себе си и семейството остават на заден план.
Препоръка: Опитайте да си направите „търговски календар“. Той ще ви позволи да правите определени дейности за по-дълъг период от време в деня си. Така ще поддържате фокуса си на внимание върху постигането на по-големи цели.
3: Колко ми струва един нов клиент?
Ясно е, че познанията по счетоводство, маркетинг, сформиране на цена не са сред най-популярните теми, но ако не знаеш за колко си „купил“ един клиент, как ще знаеш за колко да му продадеш? Масовият пропуск е в това да се залагат само разходите по изпълнение на поръчката и придобиването на продукта. Не се обръща внимание на детайлните разходни норми, което от своя страна води до много големи разлики в стойностите. Резултатът от това е да работим на загуба без да осъзнаваме реално от къде идва тази загуба.
Препоръка: Обърнете внимание на начина, по който ценообразувате продуктите и услугите си. Ако нямате познания в тази област може да се обърнете към специалисти или да посетите курсове. Това е може би най-важната тема за всеки бизнес.
Надявам се успях да ви накарам да се замислите за някои важни теми.
В случай, че искате да получите повече информация, или да работите целенасочено за личното си и бизнес развитие – може да се свържете с мен на georgi@salescoach.bg
П.С. В книгата „От любов към продажбите“ може да откриеш ясна структура за това, как да подобриш продажбите си. Може да я поръчаш от този линк https://salescoach.bg/book/